Waarom UM Academie?
De Maastricht University Academie (UM Academie) vervult een belangrijke rol in het ondersteunen van de regionale arbeidsmarkt door hoogwaardige oplossingen voor Leven Lang Ontwikkelen (LLO) te bieden. Dit doet de Academie door:
- Een duurzame infrastructuur op te bouwen, zowel intern als extern, die LLO-professionals in staat stelt kwalitatief hoogstaande LLO-oplossingen te ontwikkelen die inspelen op de (regionale) arbeidsmarktbehoeften. Deze behoeften ontstaan uit belangrijke transities en actuele vraagstukken in de arbeidsmarkt.
- Een zichtbare en toegankelijke partner te zijn voor werkgevers, onderwijsinstellingen en potentiële LLO-studenten. De Academie wil dé plek zijn waar professionals terecht kunnen voor alles wat met LLO te maken heeft.
- De ontwikkeling van toekomstgerichte kennis en vaardigheden te stimuleren. Dit doet de Academie door binnen de Universiteit Maastricht te werken aan een sterkere integratie van LLO-competenties in bestaande onderwijsprogramma’s.
Onze aanpak
De Academie is ingericht als een coördinerend en dienstverlenend netwerk, én als een toegankelijke en herkenbare toegangspoort voor alle vragen rondom Leven Lang Ontwikkelen. Deze opzet is gebaseerd op de visie van de Universiteit Maastricht (UM) op LLO.
In deze visie wil UM een actieve bijdrage leveren aan het oplossen van maatschappelijke uitdagingen die voortkomen uit economische en sociale transities, zoals in de zorg, duurzaamheid, energietransitie, automatisering en onderwijs. Om dit effectief te doen, is het belangrijk om de kloof tussen vraag en aanbod van kennis en vaardigheden te verkleinen, zowel binnen als buiten de regio.
Alleen door het aanbieden van goede, arbeidsmarktgerichte opleidingen en trainingen kunnen we bijdragen aan een betere arbeidsmarktpositie voor onze studenten, medewerkers, alumni, en de mensen in onze regio, ongeacht hun leeftijd, ervaring of opleidingsachtergrond. Tegelijkertijd helpen we bedrijven en organisaties om toekomstbestendig te worden. Door middel van gedegen arbeidsmarktonderzoek en duurzame relaties met werkgevers en werknemers, zorgen we ervoor dat onze LLO-oplossingen relevant blijven.
Samenwerking met gespecialiseerde centra
Om vragen vanuit de arbeidsmarkt te beantwoorden en het meest geschikte opleidingsaanbod te ontwikkelen, werkt de Academie samen met verschillende professionele en gespecialiseerde opleidingscentra binnen de Universiteit Maastricht. Deze centra kunnen voor de benodigde multidisciplinaire en wetenschappelijke expertise rekenen op de zes faculteiten van de Universiteit Maastricht: de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences, de Faculty of Psychology and Neuroscience, de Faculteit der Cultuur- en Maatschappijwetenschappen, de Faculteit der Rechtsgeleerdheid, de Faculty of Science and Engineering en de School of Business and Economics.
We streven ernaar om de beste onderwijsoplossing voor onze klanten te bieden, ook als dat betekent dat we buiten de grenzen van onze eigen instelling moeten kijken. Daarom werken we proactief samen met andere onderwijsinstellingen, zoals binnen de Regiohub Zuidoost.
Onze LLO-filosofie
Het realiseren van onze visie op Leven Lang Ontwikkelen (LLO) vraagt om het samenbrengen van relevante partijen die effectief samenwerken aan een aanbod dat aansluit op de behoeften van de arbeidsmarkt. Om ervoor te zorgen dat iedereen op dezelfde lijn zit en in een samenhangende structuur werkt, hebben we een overkoepelende LLO-filosofie ontwikkeld. Deze filosofie bestaat uit vier fasen, die voortdurend in een cyclus (zie onderstaand lemniscaat) worden doorlopen.
Werkgevers zijn in elke fase betrokken. We beginnen met het ontwikkelen van LLO-oplossingen in fase 1, linksboven in de lemniscaat. Dit doen we op basis van een grondig begrip van de vragen en behoeften van de arbeidsmarkt en de impact van belangrijke transities. Hierdoor blijft ons aanbod relevant. We baseren ons hierbij op wetenschappelijk onderzoek en regelmatige gesprekken met werkgevers, werknemers en het UWV.
In fase 2 coördineren we in de regio welke LLO-oplossingen het meest efficiënt en effectief inspelen op de vraag. We overleggen met andere onderwijsaanbieders om te bepalen welke partij(en) het beste in staat zijn om deze oplossingen te realiseren. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met werkgevers en, waar nodig, overheden.
In fase 3 ontwikkelen we samen met werkgevers de LLO-oplossingen. Hierbij houden we zoveel mogelijk rekening met ieders expertise. De oplossingen worden op maat gemaakt en kunnen, indien nodig, op verschillende onderwijsniveaus (1-6) worden aangeboden.
In fase 4 bieden we het onderwijs aan, zowel bij werkgevers als breder in de markt. We zorgen ervoor dat het aanbod aansluit bij de mogelijkheden en beperkingen van de deelnemers, zodat zij de relevante kennis, competenties en vaardigheden opdoen, en een erkend certificaat ontvangen. Omdat de arbeidsmarkt voortdurend in beweging is, begint de cyclus daarna opnieuw bij fase 1.